Zasady projektowania plakatów outdoorowych

Autor Olga Kołodyńska  /   Październik 29, 2012  /   W kategorii Reklama zewnętrzna - outdoor  /   716 Komentarzy

Jakie czynniki wziąć pod uwagę przy projektowaniu plakatu reklamowego ?

Przy projektowaniu plakatu reklamowego trzeba pamiętać o tym, jak ważna jest prostota przekazu i estetyka. Layout musi być czytelny i przykuwać uwagę. Plakat źle zaprojektowany, nie odniesie sukcesu, niezależnie od ilości wynajętych nośników oraz ich powierzchni.

W natłoku informacji, które otaczają nas dookoła mamy zaledwie kilka sekund nie tylko na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, ale na wzbudzenie w nim poczucia potrzeby posiadania reklamowanego produktu, czy usługi. Najważniejsze jest, aby odbiorca  zapamiętał plakat, hasło reklamowe lub jego konkretny element! Nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkiego, dlatego ważne, aby jakiś element wyróżniał się i zapadał w pamięć. Z dużym odzewem spotykają się kampanie o chwytliwych hasłach, które pobudzają odbiorcę do myślenia. Odrobina humoru w każdej reklamie sprawdza się świetnie.

 

Jak ludzkie oko postrzega obraz ?

Zazwyczaj najpierw spostrzegamy środek plakatu. Następnie przesuwamy wzrok kolejno w: lewy górny róg, prawy górny, lewy dolny, a na końcu prawy dolny. Na ostatni róg pada najmniej spojrzeń. Droga ta przypomina znak zapytania.

Na billboardzie poniżej prezentujemy przykład tego jak nasze oczy „odczytują” plakat reklamowy. Zastosowanie  metody eye tracking,  polegającej na śledzeniu ruchu gałek ocznych, pozwala  ustalić, które elementy plakatu zostaną zauważone jako pierwsze.

Plakat dobrze zaprojektowany zwiększy skuteczność kampanii nawet o 100%.  Sukces w dużej mierze zależy od całościowego  pomysłu. Zaś na to składają się poszczególne elementy projektowania. Dlatego należy przestrzegać poszczególnych zasad.

 

Zasady projektowania plakatów reklamowych:

1)      Proste i wyraziste hasło. Niewielka ilość informacji. Hasło reklamowe powinno składać się z kilku łatwych do zapamiętania słów.

2)      Zapadające w pamięć elementy graficzne. Ważne, by całość połączona z hasłem była estetyczna. W przypadku projektowania plakatów reklamowych  mniej znaczy lepiej.

3)      Jasny przekaz dostosowany do grupy docelowej. Odbiorca nie powinien mieć wątpliwości, co właśnie zobaczył czy przeczytał.

4)      Rodzaj czcionki. Odbiorca powinien bezproblemowo odczytać hasło. Czcionka powinna być wyrazista, o odpowiedniej wielkości.

5)      Kolor czcionki. Powinien być dobrany odpowiednio do tła. Dobrze sprawdzają się kolory kontrastujące ze sobą. Np. czarny na białym, żółty na zielonym, biały na zielonym, biały na czerwonym.

6)      Pomysł, kreatywność. Projekt powinien zaskakiwać, przyciągać, ale zarazem być spójny z wizerunkiem naszej marki.

Czego należy unikać?

1)      Zbyt małej czcionki, nieczytelnej dla odbiorcy.

2)      Pastelowych, mało wyrazistych kolorów.

3)      Zbyt dużej ilości informacji (cena, adres www, mail, telefon).

4)      W prawym dolnym rogu nie warto zamieszczać informacji, na  których zależy nam, aby zostały zapamiętane.

5)      Nie warto przenosić na plakat ulotki czy reklam prasowych. Billboard powinien zaskakiwać i być wyrazisty.  Nie ma możliwości ani sensu zamieszczać na nim takiej samej ilości informacji, co na zwykłej ulotce.

 

Źródło zdjęć: www.businessinsider.com

 

Olga Kołodyńska

Absolwentka Zarządzania Strategicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Blogerka w ZnajdźReklamę.pl. Pracuje także przy innych projektach związanych z blogowaniem i mediami społecznościowymi. W wolnym czasie lubi grać w tenisa i podróżować w różne zakątki świata.

Facebook Twitter Google+ YouTube 

O Olga Kołodyńska

Absolwentka Zarządzania Strategicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Blogerka w ZnajdźReklamę.pl. Pracuje także przy innych projektach związanych z blogowaniem i mediami społecznościowymi. W wolnym czasie lubi grać w tenisa i podróżować w różne zakątki świata.