Pierwsi twórcy plakatów

Autor Olga Kołodyńska  /   Styczeń 07, 2013  /   W kategorii Reklama zewnętrzna - outdoor  /   Brak komentarzy

Kim byli pierwsi twórcy plakatów i z jakich nurtów sztuki czerpali, czyli kilka słów o początkach reklamy zewnętrznej.

Około 1900 roku, w Paryżu, ojczyźnie plakatu, aż ponad dwustu artystów postawiło sobie za cel sprostaniu wyzwaniu artystycznemu, jakiem niewątpliwie było tworzenie plakatów. Plakatów niebanalnych, bo w owych czasach plakaty reklamowe spełniały wymogi co do tego, by być traktowane jak dzieła sztuki i  dodatkowo mogły być wystawiane  w galeriach. Dzieła ówczesnych twórców rozpoznawane były przez całe miasto,  co niewątpliwie działało motywująco na artystyczną wenę.

Twórcy pierwszych na świecie plakatów stosowali podobne środki wyrazu jak w malarstwie. Impresjonizm, art deco, ekspresjonizm, symbolizm, kubizm to tylko kilka ze stosowanych technik.

Rok 1798 – niemiecki grafik, Alois Senefelder po raz pierwszy zastosował technikę litografii, polegającą na wykonaniu rysunku odpowiednim tuszem na powierzchni kamienia, a następnie przetarciu go delikatnym roztworem kwasu azotowego połączonego z gumą arabską i powleczeniu farbą. Dzięki temu, że farba  przywiera do miejsc zarysowanych, odbitki wykonuje się na papierze pod prasą. Dzięki tej technice 60 lat później możliwe było już drukowanie dużych formatów i sporej liczny odbitek.

Plakat w hołdzie człowiekowi, od którego wszystko się zaczęło.

Z kolei Jules Cheret wykonywał rysunki na kawałkach wapienia. Na każdy z nich nanosił inny kolor. Wraz ze wzrostem ilości wykonanych szkiców poszerzała się również barwa odbitek. Rezultat jego prac to trzy, cztery kolory z wyraziście zaznaczonymi granicami. Cheret bardzo dużo czerpał z impresjonizmu. W Londynie tworzył plakaty oraz etykiety dla Rimmela. Jego znakiem rozpoznawczym stały się uchwycone w ruchu postaci. Dziś ciężko sobie wyobrazić  Paryż, ojczyznę plakatu, bez wpływowych prac Chereta.  Pozostawił on po sobie ponad 1000 prac i praktycznie wszystkie one są naznaczone jego charakterystycznym, łatwo rozpoznawalnym stylem.

Karnawał 1894, Theatre de l’Opera, Francja 1893r, Jules Cheret

Eldorado, Jules Cheret

 

źródło ilustracji:

bilwissedition.com; Bernstein David, „Billboard! Reklama otwartej przestrzeni”,  Wydawnictwo Naukowe PWN

 

Olga Kołodyńska

Absolwentka Zarządzania Strategicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Blogerka w ZnajdźReklamę.pl. Pracuje także przy innych projektach związanych z blogowaniem i mediami społecznościowymi. W wolnym czasie lubi grać w tenisa i podróżować w różne zakątki świata.

Facebook Twitter Google+ YouTube 

O Olga Kołodyńska

Absolwentka Zarządzania Strategicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Blogerka w ZnajdźReklamę.pl. Pracuje także przy innych projektach związanych z blogowaniem i mediami społecznościowymi. W wolnym czasie lubi grać w tenisa i podróżować w różne zakątki świata.