Jak zaplanować kampanię zewnętrzną ?

Autor Olga Kołodyńska  /   Listopad 29, 2012  /   W kategorii Reklama zewnętrzna - outdoor  /   Brak komentarzy

Organizacja kampanii outdoorowej może być bardzo skuteczna i efektywna, jeśli tylko będzie się przestrzegać kilku podstawowych zasad. We wpisie opiszę kolejne kroki, jakie należy podjąć, decydując się na reklamę zewnętrzną.

Ważne jest, aby każdy punkt szczegółowo przeanalizować i nie pomijać odpowiedzi na żadne z postawionych pytań. Ich celem jest pomoc nie tylko w zaplanowaniu kampanii, ale także po tym jak dobiegnie końca – zmierzeniu jej efektywności.

Oto strategiczne pytania, na jakie firma powinna sobie odpowiedzieć, zanim rozpocznie planowanie, organizowanie kampanii oraz wynajem nośników reklamowych.

Kto jest odbiorcą świadczonych przeze mnie usług ?

Jakie są jego oczekiwania oraz potrzeby?

Jaką misję ma moja firma ?

Jakie efekty chcę uzyskać, decydując się na przeprowadzenie kampanii zewnętrznej ?

Na podstawie odpowiedzi na te pytania, należy zdefiniować grupę docelową oraz określić cel bieżącej kampanii. Może to być np. zwiększenie sprzedaży (promocja na produkt tygodnia). Przykład takiego billboardu:

lub np. budowa wizerunku marki:

Kampania reklamowa musi być zgodna z misją firmy i dobrze, jeżeli niesie ze sobą jakieś przesłanie. Jednak, jak już wspominaliśmy w notce o projektowaniu plakatów billboardowych, najważniejszy jest sam pomysł.

I     PLANOWANIE KAMPANII

Planując kampanię należy odpowiedzieć sobie na pytania:

Jaki czas chcę poświęcić na  przebieg kampanii?

Jaki czas MOGĘ na nią poświęcić?

A zatem –  jakim budżetem dysponuję ? Odpowiadając sobie na te pytania, mamy jasność, czy kampanię zlecić Domowi Mediowemu, czy  Wewnętrznemu Działowi Marketingowemu.

Budżet oraz czas organizacji i przebiegu kampanii

W zależności od tego, czy w przedsiębiorstwie przeprowadzamy tygodniową promocję, czy np. chcemy rozreklamować nowopowstały salon urody, inny jest czas trwania kampanii i wynajmu nośników reklamowych. Największą popularnością cieszą się kampanie miesięczne, jednak będzie również możliwość zakupu kampanii  dwutygodniowych -  najefektywniejsze są pierwsze dwa tygodnie trwania kampanii – spotykają się z największym odbiorem. Następne tygodnie jej trwania powodują utrwalenie marki w świadomości odbiorcy  i zapadanie w pamięć.

W przypadku czasu organizacji samej kampanii, największe znaczenie ma branża, w której firma funkcjonuje oraz sezonowość oferowanych przez nią usług i produktów. Jeżeli firma zajmuje się sprzedażą sprzętu narciarskiego, naturalne jest, iż będzie się ona ogłaszać od listopada i  generalnie w sezonie zimowym.

II     DOBÓR ODPOWIEDNICH NOŚNIKÓW

Rodzaj

O rodzajach nośników pisaliśmy w notce rodzaje nośników reklamowych. Wybór rodzaju nośnika jest zależny od jego lokalizacji, a zarazem od grupy docelowej do jakiej chce się dotrzeć, o czym za chwilę…

III   WYBÓR LOKALIZACJI NOŚNIKÓW. GRUPA DOCELOWA

Aby określić grupę docelową, najpierw należy  określić profil konsumenta. W skład profilu konsumenta wchodzą elementy: demograficzne, ekonomiczne, społeczne i psychologiczne. Należy przeprowadzić ankiety i badania. Reklama nie może być skierowana do wszystkich, zaś podstawą sukcesu jest określenie grupy osób, do jakiej ma  dotrzeć.

O wyborze lokalizacji nośników w głównej mierze zdecyduje zasięg kampanii oraz jej grupa docelowa. W zależności od ilości wynajętych nośników, dobrze jest, gdy są one rozmieszczone w miarę równomiernie. Jeśli jest to kampania na całą Polskę, to wynajmuje się nośniki w strategicznych punktach większych miast. W przypadku kampanii sezonowej, a więc krótkotrwałej, warto zastanowić się nad newralgicznymi punktami, z którymi będzie miała styczność grupa docelowa.

A zatem:

  • określenie zasięgu kampanii (miasta, w których będzie realizowana kampania lub konkretne miejsca nośników, na których ci specjalnie zależy)
  • plan kampanii w obrębie miasta. Gdzie chcesz być widoczny?  Czy będą to trasy wylotowe,  centrum, osiedla, czy punkty gastronomiczne itp.
  • rozmieszczenie reklamy w zależności od koncentracji grupy docelowej. Gdzie występuje największa koncentracja twojej grupy docelowej?  Czy są to centra handlowe, biurowce, punkty gastronomiczne, uczelnie itp.
  • wybór formatu i typu nośnika w zależności od treści jaką chcesz zamieścić i grupy docelowej, do której kierujesz reklamę.
  • dostosowanie szaty graficznej do nośnika. Nie kopiuj treści z ulotek czy prasy.

Kampanie firm usługowych, najlepiej rozmieszczać w całej Polsce w strategicznych punktach miast. Jeśli są to usługi telefonii komórkowych, warto zamieścić plakaty przy wylotach z miast czy granicach i lotniskach. Usługi internetowe mogą się sprawdzić na dużych osiedlach, gdzie billboardy same rzucają się ludziom w oczy i mieszkańcy nie muszą wyszukiwać firm dostarczających usługi w ich rejonie.  Kampanie sportowe promujące odzież, czy sprzęt sportowy warto ulokować przy wjazdach do miast, czy dojazdach do centrów handlowych. Branże deweloperskie zwykle najlepiej, jeśli reklamują się w obrębie swojej działalności, by klienci mieli łatwy i bezpośredni do nich dostęp. Salony samochodowe często reklamują się przy uboczach dróg, stacjach paliw i wjazdach do miast. Są to spore kampanie. Jeśli natomiast reklama odnosi się do sklepu np. z artykułami spożywczymi, warto ogłaszać się lokalnie, w pobliżu miejsca swojej działalności, a także sezonowo (w zależności od branży i popytu na produkty i usługi).

Mniejsze przedsiębiorstwa, które działają bardziej lokalnie i chcą się reklamować w jednym mieście, z pomocą platformy znajdzreklame.pl  będą miały możliwość wynajmu nośników również w centrach dużych miast.  Skrzyżowania zakorkowanych, głównych ulic, są jednym ze strategicznych punktów reklamowych. W świadomości tysiąca Polaków, jeżdżących tą samą trasą każdego dnia do pracy, utrwala się nazwa firmy, czy reklamowany produkt.

IV  PROJEKTOWANIE BILLBOARDU

Gdy wszystkie powyższe punkty są spełnione, należy zająć się projektowaniem billboardu. Ważne jest dostosowanie szaty graficznej do nośnika. Trzeba unikać kopiowania treści z ulotek czy prasy. Billboard powinien być unikalny i pomysłowy.

V   MIERZENIE SKUTECZNOŚCI KAMPANII

Po zakończeniu kampanii, warto zmierzyć jej efektywność. Skuteczność reklamy to badanie stopnia w jakim  spełniony został postawiony na początku cel. O ile wzrosła sprzedaż produktu, czy nasza marka jest bardziej rozpoznawalna, o ile wzrosła liczba odwiedzin strony itp.  Z reguły jednak za główny cel kampanii reklamowej uważa się  zwiększenie zysków.

W przypadku pytań do jakiegokolwiek z kroków planowania kampanii, zachęcamy do kontaktu.

 

źródło zdjęć: www.hongkiat.com

Olga Kołodyńska

Absolwentka Zarządzania Strategicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Blogerka w ZnajdźReklamę.pl. Pracuje także przy innych projektach związanych z blogowaniem i mediami społecznościowymi. W wolnym czasie lubi grać w tenisa i podróżować w różne zakątki świata.

Facebook Twitter Google+ YouTube 

O Olga Kołodyńska

Absolwentka Zarządzania Strategicznego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Blogerka w ZnajdźReklamę.pl. Pracuje także przy innych projektach związanych z blogowaniem i mediami społecznościowymi. W wolnym czasie lubi grać w tenisa i podróżować w różne zakątki świata.